رفتار سازمانی در سازمان های قرن 21
مدیریت رفتار سازمانی یا Organizational Behavior یکی از درسهای پایه مدیریت است که سالهاست در بیشتر دورههای مدیریتی در سراسر جهان، آموزش داده میشود.
در دهه نود میلادی اثبات شد مهارتهای فنی برای موفقیت یک مدیر لازم هستند ولی کافی نیستند.
رفتار سازمانی در سازمان های قرن 21
مدیریت رفتار سازمانی یا Organizational Behavior یکی از درسهای پایه مدیریت است که سالهاست در بیشتر دورههای مدیریتی در سراسر جهان، آموزش داده میشود.
در دهه نود میلادی اثبات شد مهارتهای فنی برای موفقیت یک مدیر لازم هستند ولی کافی نیستند. مدیر باید از نظر روابط انسانی دارای مهارت بالا باشد. زیرا مدیران ترتیبی میدهند که کارها به وسیله دیگران انجام شود. بنابراین درس مدیریت رفتار سازمانی از جمله درسهای بسیار مهم و پایهای در آموزش مدیریت محسوب میشود.
رفتار سازمانی، بررسی تأثیر افراد، گروهها و ساختارها بر رفتار در یک سازمان است که هدف آن، به کار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمان است.رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش، درباره نحوه برخورد مردم، افراد و گروهها در سازمانها میباشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام میشود. یعنی روابط بین مردم و سازمانها را در ارتباط با کل افراد، گروهها، سازمانها و سیستمهای اجتماعی تشریح مینماید و هدف آن دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر میباشد.
مایان همراه مدیران
مایان همراه مدیران
هدف دوره
معمولا مدیر موفق، مدیری است که می تواند از 20 تا 30 درصد از توانایی زیردستان خود استفاده کند. این در حالی است که یک مدیر مؤثر، مدیری است که می تواند از 80 تا 90 درصد از قدرت زیردستان خود استفاده کند. برای این منظور، مدیر باید یک سری مهارت ها و توانایی ها را داشته باشد تا بتواند این توانایی ها را در کارمندان شناسایی و مدیریت کند. با یادگیری دوره آموزشی رفتار سازمانی می توانید یک مدیر مؤثر و موفق باشید، می توانید کارکنان بهتری انتخاب کنید آنها را به راحتی کنترل کنید و رفتارشان را مطابق با نظرات خود و اهداف مجموعه تان تغیییر دهید و کاری کنید که بیشتر و بهتر و مفیدتر کار کنند، به راحتی تیم سازی کنید و از سینرژی و هم افزایی کار تیمی بهره ببرید، در نتیجه زمان بیشتری برای خود و روابط شخصی، خانواده، ورزش وسلامتی، تفریح و مسافرت خود داشته باشید، و همچنین با پیش بینی و کنترل و اصلاح و بهبود کارکنان، کارآیی آنان را بالا برده، بهره وری را بیشتر کنید و درآمد خود را به راحتی افزایش دهید. اگر سرمایه زیادی برای کسب و کار خود انجام داده باشید ولی کنترل و بهبود رفتار کارمندان و زیرمجموعه خود را به خوبی نتوانید انجام دهید و در روزهای سخت کاری، از قبل نتوانید رفتار آنان را پیش بینی کرده و عکس العمل مناسبی داشته باشید ممکن است با خطر ورشکستی یا از دست دادن موقعیت خود مواجه شوید. با یادگیری رفتار سازمانی می توانید مجموعه خود را در روزهای بحرانی به نحو عالی رهبری کنید و از بحران عبور دهید و منافع خود را حفظ کنید، به اهداف خود برسید و همچنین به عنوان مدیری موفق از سوی جامعه شناخته شوید.
مایان همراه مدیران
سرفصل های دوره رفتار سازمانی
جلسه: | عنوان جلسه: | شناسه جلسه: | زمان جلسه: | حجم جلسه: | توضیحات تکمیلی: |
---|---|---|---|---|---|
جلسه 1 | کلیات رفتار سازمانی | 20001 | 13:24 | 306 مگابایت | در این جلسه پیرامون تعریف رفتار سازمانی، بیان اهداف و کارکرد رفتار سازمانی و دانش مدیریت رفتار سازمانی صحبت می شود. |
جلسه 2 | نگرش و ادراک | 20002 | 24:22 | 556 مگابایت | نحوه شکل گرفتن انگیزش، ادراک، نگرش و رفتار در افراد. |
جلسه 3 | انگیزش و رضایت شغلی | 20003 | 27:40 | 632 مگابایت | بررسی انگیزش و علل و چرایی رفتار افراد در سازمان. |
جلسه 4 | کار تیمی و گروهی | 20004 | 27:58 | 639 مگابایت | بررسی افزایش عملکرد افراد با کار تیمی و گروهی، جریان سازی دانش، رهبری تیم، فرهنگ کار تیمی. |
جلسه 5 | موانع کار تیمی | 20005 | 20:39 | 471 مگابایت | بررسی موانع کار تیمی، تأثیر فرهنگ بر عملکرد تیم، گروه اندیشی و پیامدهای آن. |
جلسه 6 | معایب و آفات کار تیمی | 20006 | 19:57 | 456 مگابایت | بررسی مشکلات و مسایلی که در کار تیمی به وجود می آید. |
جلسه 7 | یادگیری و توانمند سازی | 20007 | 21:01 | 480 مگابایت | تشریح فرآیند مدیریت، یادگیری، جریان یادگیری، تغییر و توانمند سازی. |
جلسه 8 | مدیریت استرس در سازمان | 20008 | 16:54 | 386 مگابایت | تشریح راهکارهای دانش رفتار سازمانی در مدیریت استرس در سازمان. |
جلسه 9 | فرهنگ سازمانی | 20009 | 23:29 | 536 مگابایت | تشریح و بیان فرهنگ سازمانی قوی و پربازده و فرهنگ سازمانی ضعیف و روش های داشتن فرهنگ سازمانی قوی در سازمان. |
جلسه 10 | ساختار سازمان | 20010 | 21:45 | 479 مگابایت | آموزش نحوه طراحی ساختار سازمان. |
جلسه 11 | تصمیم گیری | 20011 | 26:48 | 608 مگابایت | تشریح انواع روش های تصمیم گیری. |
جلسه 12 | ارتباطات سازمانی | 20012 | 25:00 | 651 مگابایت | بیان انواع ارتباطات در سازمان و نحوه استفاده از آنها. |
جلسه 13 | رهبری در سازمان | 20013 | 17:00 | 442مگابایت | تبیین ویژگی های رهبری، مدیرت و قدرت در سازمان. |
جلسه 14 | مدیریت تعارضات در سازمان | 20014 | 21:00 | 480 مگابایت | تبیین انواع تضادها و تعارضات که ممکن است در سازمان بوجود بیاید، تأثیرات و نحوه مدیریت آن ها. |
جلسه 15 | عدالت در سازمان | 20015 | 23:00 | 542 مگابایت | نحوه ادراک عدالت توسط کارکنان و تأثیر آن بر روی انگیزه آن ها و جنبه های آن. |
جلسه 16 | رفتار سیاسی | 20016 | 17:00 | 387 مگابایت | تشریح نواع اعمال نفوذ و قدرت در تصمیم گیری ها، رفتار عقلایی و منافع همسو و رفتار سیاسی و منافع ناهمسو. |
مایان همراه مدیران
جلسه: | عنوان جلسه: | شناسه جلسه: | زمان جلسه: | حجم جلسه: |
---|---|---|---|---|
جلسه 1 | کلیات رفتار سازمانی | 20001 | 13:24 | 306 مگابایت |
جلسه 2 | نگرش و ادراک | 20002 | 24:22 | 556 مگابایت |
جلسه 3 | انگیزش و رضایت شغلی | 20003 | 27:40 | 632 مگابایت |
جلسه 4 | کار تیمی و گروهی | 20004 | 27:58 | 639 مگابایت |
جلسه 5 | موانع کار تیمی | 20005 | 20:39 | 471 مگابایت |
جلسه 6 | معایب و آفات کار تیمی | 20006 | 19:57 | 456 مگابایت |
جلسه 7 | یادگیری و توانمند سازی | 20007 | 21:01 | 480 مگابایت |
جلسه 8 | مدیریت استرس در سازمان | 20008 | 16:54 | 386 مگابایت |
جلسه 9 | فرهنگ سازمانی | 20009 | 23:29 | 536 مگابایت |
جلسه 10 | ساختار سازمان | 20010 | 21:45 | 479 مگابایت |
جلسه 11 | تصمیم گیری | 20011 | 26:48 | 608 مگابایت |
جلسه 12 | ارتباطات سازمانی | 20012 | 25:00 | 651 مگابایت |
جلسه 13 | رهبری در سازمان | 20013 | 17:00 | 442مگابایت |
جلسه 14 | مدیریت تعارضات در سازمان | 20014 | 21:00 | 480 مگابایت |
جلسه 15 | عدالت در سازمان | 20015 | 23:00 | 542 مگابایت |
جلسه 16 | رفتار سیاسی | 20016 | 17:00 | 387 مگابایت |
مایان همراه مدیران
مشخصات دوره: | |
---|---|
نام دوره: | رفتار سازمانی در سازمان های قرن 21 |
مدرس: | دکتر مجید رمضان |
تعداد جلسات: | 16 جلسه |
ناشر: | شرکت مشاوره مدیریت مایان |
شناسه اثر: | 20000 |
نوع آموزش: | ویدئوی آنلاین |
دسترسی: | همیشگی |
مدت زمان دوره: | 6 ساعت |
حجم دانلود کل دوره: | 8051 مگابایت |
اسلایدها و منابع تکمیلی: | دارد |
تمرین: | دارد |
مدرک دوره: | مدرک معتبر قابل استعلام |
پیشنیاز: | ندارد |
مخاطبین دوره: | کلیه مدیران، مدیران ارشد سازمان ها، مشاوران، کارشناسان منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشجویان رشته های مدیریتی و کلیه علاقمندان به این حوزه |
مشخصات دوره: | |
---|---|
نام دوره: | رفتار سازمانی در سازمان های قرن 21 |
مدرس: | دکتر مجید رمضان |
تعداد جلسات: | 16 جلسه |
ناشر: | شرکت مشاوره مدیریت مایان |
شناسه اثر: | 20000 |
نوع آموزش: | ویدئوی آنلاین |
دسترسی: | همیشگی |
مدت زمان دوره: | 6 ساعت |
حجم دانلود کل دوره: | 8051 مگابایت |
اسلایدها و منابع تکمیلی: | دارد |
تمرین: | دارد |
مدرک دوره: | مدرک معتبر قابل استعلام |
پیشنیاز: | ندارد |
مخاطبین دوره: | کلیه مدیران، مدیران ارشد سازمان ها، مشاوران، کارشناسان منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشجویان رشته های مدیریتی و کلیه علاقمندان به این حوزه |
مایان همراه مدیران
توضیحات تکمیلی
مدیریت رفتار سازمانی، با علومی مانند روانشناسی، فیزیک، شیمی و مشابه اینها، مقداری تفاوت دارد زیرا بسیاری از داشتههای خود را از علوم دیگر وام گرفته است.
البته همه رشتههای علمی از رشتههای دیگر، کمک میگیرند و حتی گاهی این کمکگرفتنها در حدی است که شاخههای دانش بینرشتهای شکل میگیرد. اما رفتار سازمانی، بیش از آنکه یک دانش بین رشتهای باشد، یک دانش چندرشتهای است و بیشتر مطالب آن، از قرار گرفتن داشتهها و دانستههای رشتههای دیگر گرد آمده است. میتوانید فرض کنید عدهای متخصص، به سراغ رشتههایی مانند روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شناختی، کار تیمی، تصمیم گیری، مدیریت استرس، شخصیت شناسی، انگیزش و سایر مباحث مرتبط با علوم رفتاری رفتهاند و هر چیزی را که دانستن آن برای یک فرد فعال در یک سازمان مورد نیاز بوده، جمع آوری کرده و تحت عنوان مدیریت رفتار سازمانی ارائه نمودهاند.
میتوان گفت کسی که آموزش رفتار سازمانی را پایهگذاری کرد، چستر بارنارد است. او در نیمه اول قرن بیستم، در سمینارها و نوشته های خود به این نکته پرداخت که: «رفتار انسانها در محیط سازمان، با رفتار آنها در خارج از محیط سازمان تفاوت دارد».
از سوی دیگر بارنارد تأکید داشت که هر یک از ما انسانها هم زمان عضو چند سازمان مختلف هستیم و هر یک از آنها، در شکلگیری نگرش و قضاوتها و رفتارهای ما سهم دارند. بارنارد همچنین در میان نظریه پردازان علم مدیریت، از جمله اولین افرادی بود که تأکید میکرد همه انگیزههای انسانی را نمیتوان در عوامل اقتصادی خلاصه کرد. چستر بارنارد انگیزانندههای متنوعی از جمله موارد زیر را مطرح کرد و مورد توجه قرار داد:
- شرایط محیط کار
- احساس تعلق (تعلق سازمانی)
- کسب قدرت
- مشارکت در تصمیمگیریها
- رهبری دیگران
- تجربهآموزی
- غرور ناشی از آموزش به تازهواردان
بر این اساس، میتوان گفت او اولین فردی است که اعتقاد دارد رفتار سازمانی (به معنای رفتار در سازمان) با رفتار به معنای عام آن متفاوت است و باید به شکل مستقل، مطالعه، درک و بررسی شود.
ویژگیهای رفتار سازمانی
رفتار سازمانی مطالعه و کاربرد دانش در مورد چگونگی عملکرد افراد و گروهها در سازمانها است. این کار را با اتخاذ رویکرد سیستمی انجام میپذیرد. این به این معناست که رفتار سازمانی روابط افراد و سازمان را براساس کل گروه یا کل سازمان تفسیر میکند. هدف رفتار سازمانی ایجاد روابط بهتر با دستیابی به اهداف انسانی، اهداف سازمانی و اهداف اجتماعی است.
اهداف رفتار سازمانی
سازمانها بر افکار، احساسات و اعمال کارمندانشان تاثیر میگذارند. این افکار، احساسات و اعمال نیز به نوبه خود بر سازمان تأثیر میگذارند. رفتار سازمانی مکانیسمهای حاکم بر این تعاملات را مطالعه میکند و به دنبال شناسایی و پرورش رفتارهای مناسب برای بقا و اثربخشی سازمان است. در ادامه اهداف رفتار سازمانی را آوردهایم:
- افزایش رضایت شغلی کارکنان
- انتخاب درست کارمندان
- فرهنگ سازمانی بهتر
- مدیریت و حل منازعات
- درک بهتر کارمندان
- درک چگونگی شناسایی مدیران خوب
- ایجاد یک گروه خوب
- افزایش بهره وری
اهداف رفتار سازمانی نشان میدهد که رفتار سازمانی با افراد درون سازمان، نحوه تعامل آنها، میزان رضایت آنها، میزان انگیزه آنها چقدر است و راههایی برای بهبود آن پیدا میکند به گونهای که بیشترین بهره وری را داشته باشد.
رابطه میان رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی چیست؟
بدون شک، رفتار سازمانی پیشنیاز و مقدمه درس مدیریت منابع انسانی شمرده میشود. معمولاً آخرین فصلهای کتابهای رفتار سازمانی به موضوعاتی میپردازند که در نخستین فصلهای کتابهای مدیریت منابع انسانی هم تکرار میشوند (همپوشانی این دو درس دقیقاً به همین صورت است). بیشتر اساتیدی هم که یکی از این دو درس را در دانشگاهها تدریس میکنند، درس دیگر را هم ارائه میکنند.
مباحث رفتار سازمانی به مدیران نشان میدهد که چالش های مدیریت سازمان چیست. مدیران لازم است قبول کنند که کارکنان حق دارند به خودشان و خواستهها و آرزوها و اولویتهایشان هم فکر کنند. و نیز اینکه کارکنان حق دارند همزمان با کار کردن و عشق ورزیدن به کار خود، از حقوق و خواستههایشان هم صحبت کنند، مرخصی نیز داشته باشند، به رشد و پیشرفت هم فکر کنند؛ و مثلاً از کم بودن یادگیری شکایت داشته باشند.
بطور خلاصه، نمیتوان از کارکنان یک سازمان توقع داشت در لحظه ورود به سازمان، همه دغدغهها و خواستهها و اولویتهای شخصی خود را به کناری بگذارند و به عنوان چرخدندهای در یک ساختار بزرگ مکانیکی مشغول به کار شوند.
درس مدیریت رفتار سازمانی، پیام مهمی هم برای کارکنان سازمان دارد. اینکه: «سازمان برای یک هدف جمعی شکل گرفته است.» اگر قرار بود هر کس زندگی شخصی و اهداف شخصی خود را داشته باشد و فقط به آنها فکر کند، چیزی به نام سازمان شکل نمی گرفت. پس به همان اندازه که من به خودم و خواستههایم فکر میکنم، لازم است که اهداف سازمانی را هم به رسمیت بشناسم. سازمان هم حق دارد اولویتهای خودش را بیان کند، از من بخواهد که برای دستیابی به آنها کوشش کنم و حتی اگر کسانی را دید که میتوانند این اهداف را بهتر و مناسبتر از من محقق کنند، آنها را به من ترجیح دهد. همچنانکه من هم اگر سازمانی را ببینم که منافع و اهداف من را بهتر تأمین می کند، احتمالاً در تغییر موقعیت شغلی خود، تردید نخواهم کرد.