مشاوره منابع انسانی، خدمات مدیریت منابع انسانی

امروزه متقاعد شده‌ایم که موفقیت سازمان مستقیماً به استفاده مؤثر از منابع انسانی بستگی دارد و مدیران سازمان‌ها با استفاده از خدمات مشاوره مدیریت به دنبال افزایش بهره وری منابع انسانی هستند. اما آیا مشاوره منابع انسانی می تواند در این مسیر به مدیران کمک کند؟
در مدیریت رفتار سازمانی، مدیر موفق، مدیری است که می تواند از 20 تا 30 درصد از توانایی زیردستان خود استفاده کند. این در حالی است که یک مدیر موثر، مدیری است که می تواند از 80 تا 90 درصد از قدرت زیردستان خود استفاده کند. برای این منظور، مدیر باید یک سری مهارت ها و توانایی ها را داشته باشد تا بتواند این توانایی ها را در کارمندان شناسایی و مدیریت کند.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی عیب یابی منابع انسانی از طریق مشاوره منابع انسانی طراحی سازمان طراحی سازمانی که بتواند از پس کلیه فعالیتهای کلیدی برآید و آنها را به گونه ای کنار هم قرار دهد که یکپارچگی و همکاری سازمانی را تقویت کند. در پاسخ به تغییر انعطاف پذیر عمل کنید و زمینه را برای برقراری ارتباط موثر و تصمیم گیری هموار کنید. تجزیه و تحلیل و طراحی مشاغل در مورد محتوای مشاغل، وظایف و مسئولیت های آنها و روابطی که بین صاحبان مشاغل و سایر کارمندان سازمان وجود دارد تصمیم بگیرید. توسعه سازمانی برنامه هایی را شروع کنید، برنامه ریزی کنید و اجرا کنید که برای افزایش اثربخشی ایجاد می شود تا سازمان بتواند خود را با تغییر وفق دهد. روابط شغلی ارتقاء کیفیت روابط تجاری با ایجاد جو اعتماد، طراحی و انعقاد قراردادهای مطلوب و مطلوب برای کارمندان. برنامه ریزی منابع انسانی نیازهای آینده انسان را از نظر تعداد کارمندان و سطح مهارت ها و شایستگی ها ارزیابی کرده و برنامه هایی را برای پاسخگویی به این نیازها طراحی و اجرا کنید. کارمند یابی یا جذب نیرو و انتخاب از نظر تعداد و شایستگی ها به اندازه کافی کارمند جذب کنید. مدیریت اجرایی با ارزیابی و مدیریت عملکرد بر اساس چارچوبهای توافق شده از نظر اهداف و شایستگیهای مورد نیاز، از سازمان، گروه¬ها و افراد نتیجه بهتری کسب کنید. ارزیابی و بهبود عملکرد، نیازهای توسعه و آموزش را شناسایی و برآورده کنید.

مفهوم مدیریت منابع انسانی (Human Resources Management)

اولین بار در اواسط دهه 1980 معرفی شد. برخی از دانشگاهیان در مورد کاربرد و اخلاق آن تردید دارند .مدیران معتقدند که مدیریت منابع انسانی روش درستی برای مدیریت کارکنان است. مدیریت منابع انسانی با آنچه در سازمان‌ها اتفاق می افتد، اعم از رقابتی، ارزش افزوده یا مدیریت سازگار است.

ویژگی های مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت منابع انسانی بر اهمیت تعهد کارکنان در برابر سازمان، مأموریت و ارزشهای آن تأکید دارد.
  • بنابراین، تعهد محور است. بر هماهنگی استراتژیک بین منابع انسانی و سایر واحدهای مختلف سازمان تأکید دارد.
  • هماهنگی بین استراتژی­های کلان شرکت و استراتژی­های منابع انسانی.
  • فعالیتی است که توسط مدیران ارشد هدایت می شود.
  • مدیران صف مسئول اجرای و دستاوردهای آن هستند.
  • به طرق مختلف به ایجاد و حفظ مزیت رقابتی یک شرکت کمک کنید. بر ارزش افزوده به ویژه برای سهامداران تأکید می کند.
  • با یک دیدگاه جامع و سازگار از طراحی و اجرای سیاست های اشتغال پشتیبانی می کند که منافع طرفین (مدیران و کارمندان) را تأمین می کند.
  • مدیریت منابع انسانی بر ارزشها و فرهنگهای قوی تأکید دارد.
  • عملکرد گرا و تأکید بر موفقیت بیشتر و بیشتر در مواجهه با چالش های جدید.
  • روابط کارمندان فردی تر از گروه است.
  • اصول سازمانی ارگانیک و غیرمتمرکز است، بر برنامه ها و فرآیندهای انعطاف پذیر (روش انجام کارها، به ویژه در سازمان های سنتی) تأکید دارد و توجه بیشتری به کار تیمی، انعطاف پذیری و تیم سازی دارد.
  • تأکید زیادی بر کیفیت کالاهای ارائه شده به مشتریان و رضایت کامل آنها وجود دارد.
  • نوع و میزان پاداش ها براساس عملکرد، شایستگی، مشارکت یا مهارت کارمندان متفاوت است.
  • مهمترین این ویژگی­ها تأکید بر مدیریت منابع انسانی بر تعهد کارکنان و هماهنگی استراتژیک آنها است.
مدیریت استراتژیک منابع انسانی

مدیریت استراتژیک منابع انسانی به رابطه بین مدیریت منابع انسانی و مدیریت استراتژیک در شرکت می پردازد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی به موضوعات کلان و کلان سازمان می پردازد، از جمله:

  • تغییر در ساختار و فرهنگ سازمانی، اثربخشی و عملکرد سازمانی، انطباق منابع با نیازهای آینده ایجاد قابلیت های متمایز و مدیریت تغییرات.
  • مدیریت استراتژیک منابع انسانی هر مسئله مهم انسانی را که یا بر برنامه استراتژیک سازمان تأثیر بگذارد یا تحت تأثیر قرار گیرد، عنوان می کند.
  • هدف اساسی مدیریت استراتژیک منابع انسانی ایجاد توانایی استراتژیک با اطمینان از اینکه سازمان دارای کارکنان ماهر، متعهد و با انگیزه برای تلاش برای یک مزیت رقابتی پایدار است.
  • هدف آن ایجاد حس هدف و جهت در محیطهای غالباً ناآرام است، به طوری که نیازهای تجاری سازمان و نیازهای فردی و گروهی کارکنان آن از طریق طراحی و اجرای برنامه ها و سیاست های منسجم و عملی منابع انسانی تأمین شود.
  • در بسیاری از سازمان ها، بخش منابع انسانی یک کار اداری را انجام می دهد و نقش خدماتی را بازی می کند و به هیچ وجه به موضوعات استراتژیک نمی­پردازد.
  • رویکرد استراتژیک در زمینه منابع انسانی در محیطی که رویکرد استراتژیک به موضوعات شرکت وجود داشته باشد، امکان پذیر خواهد بود.
  • دستیابی به اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی از طریق مشاوره منابع انسانی.
مشاوره منابع انسانی برای افزایش بهره وری

نتیجه افزایش عملکرد، کاهش غیبت، و کاهش غیبت، کاهش شکایت است. بی شک افزایش بهره وری یکی از مهمترین اهداف هر سازمانی است. اگرچه مدیران و کارشناسان منابع انسانی نمی توانند به طور مستقیم بر عوامل سرمایه و موادی که بر بهره وری تأثیر می گذارند تأثیر بگذارند، اما می توانند بر استفاده از نیروی کار، بینش مدیریت ارشد در مورد منابع انسانی و نحوه کار منابع انسانی در سازمان به روشی خاص تأثیر بگذارند. برقراری ارتباط با کارمندان و ایجاد انگیزه برای ارائه نظرات یکی از پاداش آورترین وظایفی است که مدیران ارشد انتظار دارند مدیریت منابع انسانی آنها انجام دهد.

مشاوره منابع انسانی برای تقویت وضعیت اجرای قانون

نتیجه کاهش یا حذف مجازات های قانونی، افزایش خوش بینی اجتماعی و شهرت عمومی سازمان است. مدیریت منابع انسانی باید دائماً از قوانین و مقررات جدید در نیروی کار مطلع شود و توجه داشته باشید که این قوانین برای راحتی و راحتی منابع انسانی در سازمان ها است نه وسیله‌ای برای آزار و اذیت و آزار منابع انسانی

مدیریت استراتژیک منابع انسانی چهار معنی دارد:
  1. استفاده کردن از برنامه ریزی
  2. رویکرد ثابت برای طراحی و مدیریت سیستم های پرسنلی
  3. سیاست ها و فعالیت های مدیریت منابع انسانی را با استراتژی شفاف شرکت هماهنگ و همسو کنید.
  4. نگاه به کارمندان سازمان به عنوان "یک منبع استراتژیک" برای دستیابی به "یک مزیت رقابتی".
تعریف مشاوره منابع انسانی

مشاوره و خدمات تخصصی ارائه شده توسط شخص ثالث برای کمک به مشاغل در به حداکثر رساندن کارایی عملیات منابع انسانی و اجرای سیاستها و رویه های مناسب جدید به بهترین روش ممکن توسط مشاور منابع انسانی. شرکتها اغلب بخاطر توانایی خود در ارائه چشم انداز عینی به عنوان یک فرد خارجی فراخوانده می شوند.

مشاوره منابع انسانی چگونه به سازمان کمک می کند؟

مشاوران منابع انسانی باید مهارت کافی در فناوری اطلاعات، حسابداری، فروش، بازاریابی، امور مالی و البته مدیریت منابع انسانی داشته باشند تا مسائل و ناکارآمدی های منابع انسانی و نحوه درمان آنها را کاملاً بشناسند.بیشتر افرادی که خود را تحت عنوان مشاوره منابع انسانی معرفی می کنند، آموزش دیده اند یا تجربه کافی در زمینه منابع انسانی دارند، زیرا ارائه خدمات مشاوره منابع انسانی شامل درک عمیق از همه چیز، از مدیریت سازمانی گرفته تا قانون کار تا استخدام است. فرصت و فراتر از آن برخی از مشاوران منابع انسانی خود را معرفی می کنند (کسی که به جای تخصص در یک زمینه، دانش عمومی دارد)، بنابراین شرکت‌های کوچکتری را جذب می کند که ممکن است به خدمات پایه مربوط به استخدام، مدیریت عملکرد و آموزش نیاز داشته باشند.
مشاوران دیگر می توانند خود را به عنوان متخصص منابع انسانی معرفی کنند و بنابراین خدمات استراتژیک بیشتری ارائه می دهند که اهمیت عملیات بزرگتر را نشان می‌دهد.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی عیب یابی منابع انسانی از طریق مشاوره منابع انسانی طراحی سازمان طراحی سازمانی که بتواند از پس کلیه فعالیتهای کلیدی برآید و آنها را به گونه ای کنار هم قرار دهد که یکپارچگی و همکاری سازمانی را تقویت کند. در پاسخ به تغییر انعطاف پذیر عمل کنید و زمینه را برای برقراری ارتباط موثر و تصمیم گیری هموار کنید. تجزیه و تحلیل و طراحی مشاغل در مورد محتوای مشاغل، وظایف و مسئولیت های آنها و روابطی که بین صاحبان مشاغل و سایر کارمندان سازمان وجود دارد تصمیم بگیرید. توسعه سازمانی برنامه هایی را شروع کنید، برنامه ریزی کنید و اجرا کنید که برای افزایش اثربخشی ایجاد می شود تا سازمان بتواند خود را با تغییر وفق دهد. روابط شغلی ارتقاء کیفیت روابط تجاری با ایجاد جو اعتماد، طراحی و انعقاد قراردادهای مطلوب و مطلوب برای کارمندان. برنامه ریزی منابع انسانی نیازهای آینده انسان را از نظر تعداد کارمندان و سطح مهارت ها و شایستگی ها ارزیابی کرده و برنامه هایی را برای پاسخگویی به این نیازها طراحی و اجرا کنید. کارمند یابی یا جذب نیرو و انتخاب از نظر تعداد و شایستگی ها به اندازه کافی کارمند جذب کنید. مدیریت اجرایی با ارزیابی و مدیریت عملکرد بر اساس چارچوبهای توافق شده از نظر اهداف و شایستگیهای مورد نیاز، از سازمان، گروه¬ها و افراد نتیجه بهتری کسب کنید. ارزیابی و بهبود عملکرد، نیازهای توسعه و آموزش را شناسایی و برآورده کنید. یادگیری فردی و سازمانی طراحی سیستماتیک و سیستماتیک شرکت به عنوان سازمانی که به دنبال یادگیری است. فرصت¬های آموزشی را برای کارمندان فراهم کنید تا مهارت¬ها و توانایی¬های خود را گسترش دهند و برای پیشرفت شغلی آماده شوند. توسعه مدیریت فرصتهای توسعه و آموزش را برای مدیران فراهم کنید تا بتوانند توانایی و توانایی آنها را در مشارکت مطلوب با سازمان برای دستیابی به اهداف و آرزوهای خود افزایش دهند. مدیریت مسیر شغلی برنامه ریزی توسعه مسیر شغلی و نظام جانشین پروری. سیستم های پرداخت سیستم ها و ساختارهای پرداخت را منصفانه، عادلانه و شفاف طراحی کنید. پرداخت به میزان مشارکت میزان پاداش ها را به تلاش ها، نتایج، شایستگی ها و مهارت های کارمندان مرتبط کنید. پاداشهای غیر مالی جوایز غیر مالی مانند قدردانی، افزایش مسئولیت و افزایش فرصت های پیشرفت شغلی را اهدا کنید. روابط کارمندان روابط صنعتی مدیریت و حفظ روابط رسمی و غیررسمی با اتحادیه های کارگری و اعضاء آن¬ها. مشارکت کارمندان کارمندان حق رأی دادن و اظهارنظر دارند، اطلاعات را با آنها در میان می گذارند و در مورد موضوعات مورد علاقه با آنها مشورت می کنند. ارتباطات ایجاد اطلاعات مفید به کارمندان. سازماندهی و طراحی ساختار سازمانی طراحی و استقرار نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان طراحی نظام جبران خدمت (حقوق و دستمزد) نیاز سنجی آموزش سنجش اثربخشی دوره های آموزشی طراحی واستقرار نظام ایمن

وظایف مشاور منابع انسانی اغلب شامل موارد زیر است:
  • مشاوره منابع انسانی در زمینه سیاست ها و رویه های منابع انسانی.
  • با تجزیه و تحلیل برنامه های فعلی منابع انسانی به عنوان مشاور داخلی خدمت کنید.
  • سیاست ها و رویه های منابع انسانی را تدوین، بررسی و اجرا کنید.
  • اطمینان از برنامه ها و خدمات منابع انسانی مطابق با سیاست ها، رویه ها و قوانین ملی.
  • گزارش های مربوط به پروژه های منابع انسانی را تهیه و نگهداری کنید.
  • به ایجاد و هماهنگی تغییرات توصیه شده در گردش کار کمک کنید.
  • روش هایی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای گزارش ها و پروژه های خاص ایجاد کنید.
  • برای اطمینان از انطباق، فعالیت های منابع انسانی را انجام دهید.
  • جلسات آموزشی مربوط به برنامه های خاص منابع انسانی را ارائه دهید.
خدمات شرکت مشاوره مدیریت مایان در زمینه مشاوره منابع انسانی

حوزه مشاوره منابع انسانی دامنه بسیار گسترده ای است که می تواند تمام پرسنل یک سازمان و برنامه های مربوط به بخشها و بخشهای یک سازمان را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی

عیب یابی منابع انسانی از طریق مشاوره منابع انسانی

طراحی سازمان

طراحی سازمانی که بتواند از پس کلیه فعالیتهای کلیدی برآید و آنها را به گونه ای کنار هم قرار دهد که یکپارچگی و همکاری سازمانی را تقویت کند. در پاسخ به تغییر انعطاف پذیر عمل کنید و زمینه را برای برقراری ارتباط موثر و تصمیم گیری هموار کنید.

تجزیه و تحلیل و طراحی مشاغل

در مورد محتوای مشاغل، وظایف و مسئولیت های آنها و روابطی که بین صاحبان مشاغل و سایر کارمندان سازمان وجود دارد تصمیم بگیرید.

توسعه سازمانی

برنامه هایی را شروع کنید، برنامه ریزی کنید و اجرا کنید که برای افزایش اثربخشی ایجاد می شود تا سازمان بتواند خود را با تغییر وفق دهد.

روابط شغلی

مایان همراه مدیران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *