مشاوره مدیریت خلاقیت و نوآوری - Innovation & Creativity Management

 

مشاوره خلاقیت و نوآوری چیست؟

می­توان گفت که اکثر سازمان­ها، از ‌جمله سازمان‌ها و مؤسسات ایرانی موافقند که نوآوری مداوم در تکنولوژی و تولید محصولات جدید یک نوع ارزش است که باعث می­شود سازمان و نیروهای آن در مقایسه با سازمان های دیگر رشد و رقابت کنند.

با این‌حال در اکثر سازمان‌ها و مؤسسات کشور بزرگ و کوچک و چه خدماتی، و چه تولیدی شاهد این هستیم که افراد به‌نوعی از خلاقیت و نوآوری واقعی طفره می‌روند.

قریباً هفته‌ای نیست که در رابطه با حجم و تعرفه واردات انواع کالا و لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی دولتمردان و کارشناسان صحبتی نکنند. شاید لازم نباشد این کار را با مشاهدات آماری دقیق یا مطالعات میدانی انجام داد.

خلاقیت و نوآوری مشاوره مدیریت خلاقیت و نوآوری، (Innovation & Creativity Management) مشاوره خلاقیت و نوآوری چیست؟ می¬توان گفت که اکثر سازمان¬ها، از ‌جمله سازمان‌ها و مؤسسات ایرانی موافقند که نوآوری مداوم در تکنولوژی و تولید محصولات جدید یک نوع ارزش است که باعث می¬شود سازمان و نیروهای آن در مقایسه با سازمان های دیگر رشد و رقابت کنند. با این‌حال در اکثر سازمان‌ها و مؤسسات کشور بزرگ و کوچک و چه خدماتی، و چه تولیدی شاهد این هستیم که افراد به‌نوعی از خلاقیت و نوآوری واقعی طفره می‌روند. تقریباً هفته‌ای نیست که در رابطه با حجم و تعرفه واردات انواع کالا و لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی دولتمردان و کارشناسان صحبتی نکنند. شاید لازم نباشد این کار را با مشاهدات آماری دقیق یا مطالعات میدانی انجام داد. • مدل‌ها و تئوری‌های نوآوری از دیدگاه‌های مختلف • مضرات و محاسن دیدگاه مهندسی/ تکنوکرات در مورد نوآوری • تشخیص و شناسایی و تحلیل موانع و مشکلات پیش روی نوآوری • بررسی چگونگی انجام فرایند خلاقیت در افراد، و مدیریت خلاقیت شناسی در سازمان • نحوه تیم سازی و یادگیری در پروژه با توجه به درجه رادیکال بودن و جدید بودن محصول • مدیریت ریسک، عدم اطمینان و تصمیم‌گیری در نوآوری • شناسایی فناوری های مخرب • مشتری به عنوان منبعی برای نوآوری • یک روش تحقیق/ تفتیش از نوآوران و کارآفرینان سازمان برای بهبود عملکرد و افزایش بازده و کارآیی • تکنیک‌ها و ابزار تسریع تولید محصول جدید • طراحی مدلی برای نوآوری با توجه به خلق‌وخو و توانایی‌های بالفعل و بالقوه سازمان • طراحی سبد محصولات و پورتفولیو پروژه و تلفیق استراتژی و برنامه نوآوری • مدل‌های انتشار نوآوری • مدیریت استراتژیک در تکنولوژی و تولید محصول

نگاهی به محصولات و خدماتی که هر روز از آنها استفاده می کنیم و اینکه بازار ایران تحت سلطه محصولات چینی است می تواند گواه این امر باشد. به عنوان مثال واردات نامناسب منسوجات و پوشاک (در برخی موارد با کیفیت پایین اما ارزان) از خارج از کشور باعث شده است که بسیاری از مصرف کنندگان استقبال کمتری نسبت به تولیدات داخلی داشته باشند.

در بیشتر واحدهای تهیه و تولید مواد غذایی و  خوراکی شاهد نوعی یکنواختی یا حرکت آهسته در تولید و ارائه محصول جدید هستیم. دربسته بندی همین صنایع غذایی اغلب برای باز کردن درب یک شیشه محتوی محصول ارائه‌شده نیاز به همان ترفندهای چند دهه پیش است. غالباً شاهد موضوعات تکراری، خسته‌کننده و بعضاً سخیف در تولیدات سینمایی هستیم.

در بیشتر مؤسسات علمی کشور نیز خلاقیت و نوآوری و تحول در تولید منبع درسی بومی ‌ و ارائه روش‌های جدید و جذاب تعلیم و تربیت به صورت جذاب و  چشمگیر نیست.

یا معمولاً شاهد همان روش‌های قدیمی بازاریابی و جلب مشتری در بسیاری از سازمان‌ها، بانک‌ها و صنایع هستیم. شاید دیگر لازم نباشد در خصوص واردات مرکبات، لوازم‌خانگی و یا صنعت خودرو هم مثالی بزنیم.

خلاقیت و نوآوری باید ارزش آفرینی نموده و برای پرورش و تثبیت جریان آن در هر سازمانی نیاز به مدیریت آن است.

اگر بخواهیم کمی واقع بین باشیم، می توان موارد زیر را در بسیاری از سازمان­های کشور مشاهده کرد:

  • اجماع عمومی بر لازم و حیاتی بودن نوآوری برای بقای سازمان و درعین‌حال عدم تعهد، اراده و عزم لازم در افراد.
  • عدم جسارت و شجاعت لازم برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و تکیه بر معیارهای مالی کم خطر و پروژه‌های زودبازده
  • احتیاط، ترس و اتکاء‌ به ظرفیت‌ها و روش‌های فعلی، و تمرکز بیشتر بر روی نوآوری‌ تدریجی به قیمت از دست رفتن نوآوری‌های بنیادی،
  • ایجاد فضای سرزنش و ملامت در صورت عدم موفقیت و بحران از سوی مدیران ارشد برای فرار از مسئولیت
  • همچنین سرزنش و قضاوت در مورد سایرین
  • بازی با کلمات و عبارات زیبا به‌ جای کارهای مفید و مؤثر
  • عدم علاقه در مسئولیت‌ پذیری جهت مقابله با موانع ترس از خطرپذیری و پدیده عدم اطمینان

این لیست را می‌توان تکمیل‌تر هم کرد اما یکی از اهداف اساسی مشاوره مدیریت این است که قبل از هر چیز به یک موضوع اصلی یعنی یک نوع احساس تعارض یا تردید نسبت به خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها، پرداخته و بررسی شود.

سوال مهم این است: چرا در گفتار و تئوری، افراد به نوآوری علاقه نشان می‌دهند در صورتی که عملاً و تا حد امکان از آن اجتناب و دوری می کنند.

بنابراین، ابتدا با در نظر گرفتن ادبیات آکادمیک موجود تحلیلی روان‌شناختی/ جامعه‌شناختی از سازمان و افراد آن در حین نوآوری ارائه شده و عوامل اصلی که باعث ایجاد مانع و واکنش‌های متناقض نسبت به نوآوری می‌شود معرفی و برای آن‌ها راه حل ارائه گرد. مدیریت خلاقیت و مدیریت نوآوری عامل پویایی هر سیستم است.

برخی مخاطبان مشاوره خلاقیت و نوآوری:

  • کارشناسان و مدیران درگیر با فعالیت‌های تحقیق و توسعه R&D
  • مدیران ساخت و تولید
  • مدیران بازرگانی
  • کارشناسان و مدیران مهندسی
  • مدیران ارشد سازمان
  • مدیران مسئول انتقال و توسعه فناوری سازمان
  • کارآفرینان
  • مدیران پروژه‌ها
  • مدیران تولید و توسعه محصولات جدید

شرکت مشاوره مدیریت مایان در حال حاضر علاوه بر بارگیری مدل‌های کلاسیک مدیریت خلاقیت و در زمینه خلاقیت و نوآوری، از ابزارهای حل مسئله تریز در زمینه خلاقیت و نوآوری استفاده کرده، به سازمانها مشاوره داده و به آنها کمک می کند.

خدمات شرکت مشاوره مدیریت مایان در حوزه‌ خلاقیت و نوآوری:

  • مدل‌ها و تئوری‌های نوآوری از دیدگاه‌های مختلف
  • مضرات و محاسن دیدگاه مهندسی/ تکنوکرات در مورد نوآوری
  • تشخیص و شناسایی و تحلیل موانع و مشکلات پیش روی نوآوری
  • بررسی چگونگی انجام فرایند خلاقیت در افراد، و مدیریت خلاقیت شناسی در سازمان
  • نحوه تیم سازی و یادگیری در پروژه با توجه به درجه رادیکال بودن و جدید بودن محصول
  • مدیریت ریسک، عدم اطمینان و تصمیم‌گیری در نوآوری
  • شناسایی فناوری های مخرب
  • مشتری به عنوان منبعی برای نوآوری
  • یک روش تحقیق/ تفتیش از نوآوران و کارآفرینان سازمان برای بهبود عملکرد و افزایش بازده و کارآیی
  • تکنیک‌ها و ابزار تسریع تولید محصول جدید
  • طراحی مدلی برای نوآوری با توجه به خلق‌وخو و توانایی‌های بالفعل و بالقوه سازمان
  • طراحی سبد محصولات و پورتفولیو پروژه و تلفیق استراتژی و برنامه نوآوری
  • مدل‌های انتشار نوآوری
  • مدیریت استراتژیک در تکنولوژی و تولید محصول

 

مایان همراه مدیران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *