مشاوره مدیریت ریسک، اداره عدم قطعیت (Risk Management)
حدود یک دهه است که بعضی از محققان بحث میکنند که انواع مختلف مؤسسهها و شرکت ها و سازمانها، چه دولتی و چه خصوصی و…، در مقابله با بحران و عدم قطعیت با توجه به اصل شناخته شده "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد" تحتالشعاع به کار گیری ابزارها و مدلهای ریسک و مدیریت ریسک قرار گرفتهاند. اما به نظر می آید که بحران اقتصادی جهانی، ریسک و خطر را به طور فزاینده ای به یکی از چالش های سازمان های امروزی در تمام سطوح تبدیل کرده است.
تعجب آور نیست که ببینیم بسیاری از رویدادها و مسائل روزمره هم در تحقیقات سازمانی و هم در رسانه های جوامع پیشرفته بر اساس ریسک تعریف شده و باز تعریف می شوند. با این حال، هنوز تناقضات زیادی در مورد ریسک وجود دارد و دیدگاه های مختلفی در تفسیر و تعریف ریسک جریان دارد.
باز هم، می بینیم که در مباحث مختلف دانشگاهی، از مدیریت سازمانی و مسائل مالی گرفته تا سیاست بهداشت عمومی و سیاست انرژی، سوالات زیر اغلب مطرح می شود:
مدیریت ریسک و اداره عدم قطعیت
- انواع ریسک در زمینه فعالیت ما چیست و چگونه می توان آنها را بهتر مدیریت کرد؟
- افراد یک فرهنگ چگونه است که سازمان یا بخشی از یک شرکت یک رویداد یا موضوع را به عنوان یک خطر مشاهده می کنند؟
- چگونه می توان اطمینان داشت که یک مدل قادر به شناسایی، اندازه گیری و کنترل ریسک هایی است که یک سازمان را در آینده تهدید می کند؟
در بحث سازمانی می توان گفت که همه اینها بیانگر آغاز یک روند واحد و یک رژیم جدید در شکل گیری سازمان ها است. به عبارت دیگر، رهبری، مدیریت و تصمیم گیری های کوچک و بزرگ در سازمان ها به طور کلی نمی توانند از این قاعده جدید و گاه ناخواسته مستثنی باشند.
اگرچه ممکن است بعضی از سازمانها در بعضی زمینه ها مانند مدیریت پروژه مدیریت مقطعی ریسک را اجرا کرده باشند، اما اکنون معرفی و اجرای یک چارچوب استراتژیک در زمینه ریسک در همه سطوح می تواند نه تنها یکی از اساسی ترین نیازهای سازمان برای رقابتی تر شدن در دهه آینده باشد بلکه از لحاظ تصمیم گیری بر دیدگاه مدیریتی سازمان و توانایی در شرایط دشوار و مبهم عدم اطمینان و قطعیت و در بحران اثر گذار باشد.
به عبارت دیگر ، هدف طراحی سیستم، چارچوب، مدل پشتیبانی تصمیم گیری جهت پشتیبانی از مدیران، کارشناسان در شرایط مختلف تصمیم گیری و تصمیم گیری مدیریت ریسک، هم در شرایط عادی و هم در عدم اطمینان، برای دستیابی به اهداف هرچه بیشتر بسته به نیاز مشتری:
- شناسایی و رصد انواع ریسک در وظایف یا فعالیتهای سازمان مانند استراتژی، بازرگانی، مهندسی، شهرت و…
- متعادلسازی فرصتها و تهدیدها و کمک به برنامه راهبردی و ریسک سازمان.
- تفاوت ریسک و عدم قطعیت و روشهای اداره عدم قطعیت و تبدیل آن به ریسکهای قابل مدیریت و همچنین حرکت به سمت نقطه بهینه ریسکپذیری.
- بهینه کردن فعالیتهای سازمان از لحاظ فرصتها و تهدیدهای درون و برونسازمانی.
- مؤثرتر کردن افراد در مقابل عدم قطعیت و بحران.
- تخصیص هر چه کارآمدتر و اثربخشتر منابع چه درمان عادی و چه شرایط بحران و عدم قطعیت.
- کاهش دادن وقایع غیرقابل پیشبینی دردسرساز و هزینه زا.
- دریافت نتایج بهتر از پروژهها، قراردادها و برنامهها و کاستن از ریسکهای انسانی.
- کمک به داشتن تعریفی شفاف از نظام ارتباطی و نیازها در شرایط عدم قطعیت و بحران.
- تولید اطلاعات معتبر و مستند برای تصمیم سازی و همچنین کمک به تجزیه و تحلیلهای آماری.
- تمهید شرایط برای نظارت و بازرسیها.
- تدارک یک پایگاه داده جامع برای ریسک پیمانکاران یا ریسک پروژهها و ریسک قراردادهای تیپ یا برنامهها و کمک به یکپارچهسازی اطلاعات. شناسایی و جلوگیری ریسکهای منتج از رفتارهای غیرمنتظره افراد.
خدمات شرکت مشاوره مدیریت مایان در حوزه مشاوره و آموزش مدیریت ریسک:
- مشاوره و آموزش مدیریت ریسک و عدم قطعیت
- برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت ریسک
- مدیریت ریسک در واحدهای مختلف و یا کل سازمان بسته به نیاز مشتری Enterprise Risk Management & Risk Internal Control
- معرفی و پیادهسازی یک سیستم،چارچوب، مدل مدیریت ریسک